2.0 ltr 4 cilinder benzinemotor Series I en II
Opmerking: er zijn twee types 2.0 ltr motoren
type 1 van bouwjaar 1952 tot bouwjaar 1954, dit is een opgeboorde 1.6 ltr, met dunne wanden tussen de cilinders.
type 2 van bouwjaar 1955 tot bouwjaar 1960 met dikke wanden tussen de cilinders.
Bij het bestellen van een koppakking is dit uiteraard zeer belangrijk. Gezien de leeftijd van deze auto’s is het zeer wel mogelijk dat ooit in de auto een vroegere of latere motor is gebouwd, dus altijd bij bestelling van de koppakking vooraf controleren.
Algemene gegevens
Motor type
4 cilinder in lijn, voorin in lengterichting geplaatst
inlaatkleppen in cilinderkop
uitlaatkleppen in motorblok
onderliggende nokkenas
52 pk bij 4000 t/m
ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
compressiedruk 8.8 kg/cm2
Boring 77.80 mm
Slag105.00 mm
Cilinderinhoud1997 cc
Compressieverhouding6.9:1
Aantal hoofdlagers3
Materiaal hoofdlagersTin-aluminium op staal
Materiaal drijfstanglagersLood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger4 (vroeg type) of 3 (later type)
Dimensies
Diameter hoofdlagertap50.80 mm
1e ondermaat hoofdlagertap50.55 mm
2e ondermaat hoofdlagertap50.29 mm
3e ondermaat hoofdlagertap50.04 mm
4e ondermaat hoofdlagertap49.79 mm
Diameter drijfstangtap47.52 mm
1e ondermaat drijfstangtap47.37 mm
2e ondermaat drijfstangtap47.12 mm
3e ondermaat drijfstangtap46.87 mm
4e ondermaat drijfstangtap46.62 mm
Axiale speling hoofdlagers0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.23-0.33 mm
Speling zuiger in boring (4-veer type) bovenaan zuiger0.055-0.068 mm haaks op pistonpen
Speling zuiger in boring (4-veer type) onderaan zuiger0.030-0.043 mm haaks op pistonpen
Speling zuiger in boring (3-veer type) bovenaan zuiger0.030-0.043 mm haaks op pistonpen
Speling zuiger in boring (3-veer type) onderaan zuiger0.076-0.089 mm haaks op pistonpen
1e overmaat zuigers0.254 mm (0.010”)
2e overmaat zuigers0.508 mm (0.020”)
3e overmaat zuigers0.762 mm (0.030”)
4e overmaat zuigers1.016 mm (0.040”)
Type pistonpennengeheel zwevend
Passing pistonpen in zuigerlichte perspassing
Boring pistonpen in zuiger22.21 mm – 0.005 mm
Speling compressieveren in groef (4-veer type)0.012-0.050 mm
Speling compressieveren in groef (3-veer type)0.045-0.096 mm
Veerslot compressieveren in boring (4-veer type)0.38-0.50 mm
Veerslot compressieveren in boring (3-veer type)0.38-0.50 mm
Speling (beide) schraapveren in groef (4-veer type)0.012-0.050 mm
Speling (enkele) schraapveer in groef (3-veer type)0.045-0.096 mm
Veerslot (beide) schraapveren in groef (4-veer type)0.30-0.40 mm
Veerslot (enkele) schraapveer in groef (3-veer type)0.37-0.50 mm
Zittinghoek inlaatklep30° -0.25°
Zittinghoek uitlaatklep45° -0.25°
Zittinghoek inlaatklepzitting30° +0.25°
Zittinghoek uitlaatklepzitting45° +0.25°
Klepsteeldiameter inlaatklep8.71 +/-0.025 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep8.71 +/-0.025 mm
Lengte inlaatklepgeleider49.90 mm +/- 0.4 mm
Lengte uitlaatklepgeleider57.15 mm +/- 0.4 mm
Geruimde boring inlaat- en uitlaatgeleider8.757 mm +/- 0.012 mm
Inlaatklep openingsmoment9° VBDP
Inlaatklep sluitmoment45° NODP
Inlaatkleppiek83° VODP
Uitlaatklep openingsmoment42° VODP
Uitlaatklep sluitmoment16° NBDP
Uitlaatkleppiek114° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp2.45-4.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-3-4-2
Cilinder nr. 1voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekensop vliegwiel
Ontstekingstijdstip 1e cilinderF.A.10° merkteken op vliegwiel
Stationair toerental500-550 tpm
CO-gehalte bij stationair toerentaltot maximaal 3.5%
Benzinesoortloodhoudend
Klepspeling inlaat (op bedrijfstemperatuur)0.25 mm
Klepspeling uitlaat (koude toestand)0.30 mm
Contactpuntafstand0.36-0.40 mm
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.4500 tpm bij afnemend toerental: 38°-42°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.3500 tpm bij afnemend toerental: 30°-34°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.2500 tpm bij afnemend toerental: 22°-26°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.1200 tpm bij afnemend toerental: 12°-16°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.900 tpm bij afnemend toerental: 4°-12
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.600 tpm bij afnemend toerental: 0°-4°
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen11
Drijfstangkappen5.5
Vliegwiel op krukas9.7 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel2.8
Cilinderkop 7/16 BSF7.5 in drie sessies
Cilinderkop 3/8 BSF4.5
Carterbouten1.65
Startklauw op krukas20.5
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m