| 2.0 ltr 4 cilinder turbo dieselmotor “L”-series (Freelander) |
| Algemene gegevens |
|
|
![]() |
| Technische gegevens |
| Boring | 84.50 mm |
| Slag | 88.90 mm |
| Cilinderinhoud | 1994 cc |
| Compressieverhouding | 19.5:1 |
| Stationair toerental | 800 ± 50 tpm zonder airco |
| Stationair toerental | 875 ± 50 tpm zonder airco |
| Toerenbegrenzer | 5300 tpm |
| Aantal hoofdlagers | 5 |
| Materiaal hoofdlagers | Lood-indium op staal |
| Gegroefde hoofdschalen | In blok |
| Vlakke hoofdschalen | In lagerkappen |
| Materiaal drijfstanglagers | Lood-indium op staal |
| Aantal zuigerveren per zuiger | 2 compressieveren, 1 olieschraapveer |
| Minimum oliedruk bij 800 tpm | 70 kPa (warme motor) |
| Maximale oliedruk bij 3000 tpm | 380 kPa (warme motor) |
| Openingsdruk overdrukklep | 450 kPa |
| Signaleringsdruk oliedrukschakelaar | 28-58 kPa |
| Type Turbo | Garrett GT 1549 |
| Dimensies |
| Motorblok cilinderbus-boring op 70 mm vanaf bovenzijde | 84.440-84.460 mm |
| Maximale cilinderkop-vervorming | 0.010 mm |
| Maximale afvlakmaat cilinderkop | 0.20 mm |
| Diameter krukas hoofdlagertappen | 60.703-60.719 mm |
| Axiale speling hoofdlagers | 0.03-0.25 mm |
| Radiale speling hoofdlagers | 0.005 mm maximaal |
| Diameter drijfstanglagertappen | 57.683-75.696 mm |
| Axiale speling drijfstanglagers | 0.10-0.25 mm |
| Radiale speling drijfstanglagers | 0.005 mm maximaal |
| Zuiger diameter haaks op pistonpen op 44 mm van onderkant | 84.262 mm |
| Zuigerspeling in de cilinderbus | 0.18-0.20 mm |
| Speling bovenste compressieveer in zuigergroef | 0.115-0.135 mm |
| Speling tweede compressieveer in zuigergroef | 0.050-0.082 mm |
| Speling olieschraapveer in zuigergroef | 0.050-0.082 mm |
| Veerslot bovenste compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok | 0.25-0.27 mm |
| Veerslot tweede compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok | 0.40-0.42 mm |
| Veerslot compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok | 0.30-0.32 mm |
| Axiale speling nokkenas | 0.51 mm maximaal |
| Radiale speling nokkenas | 0.043-0.094 mm |
| Diameter klepstoters | 34.959-34.975 mm |
| Klepsteel diameter inlaatkleppen | 6.907-6.923 mm |
| Speling klepsteel in klepgeleider inlaatklep | 0.50-0.60 mm |
| Geruimde maat inlaatklepgeleider | 6.950-6.963 mm |
| Hoogte inlaatklepgeleider boven cilinderkop | 61.40 mm ± 0.30 mm |
| Zittinghoek inlaatklep | 45° |
| Klepsteel diameter uitlaatkleppen | 6.897-6.913 mm |
| Speling klepsteel in klepgeleider uitlaatklep | 0.066 mm |
| Geruimde maat uitlaatklepgeleider | 6.950-6.963 mm |
| Hoogte uitlaatklepgeleider boven cilinderkop | 61.40 mm ± 0.30 mm |
| Zittinghoek uitlaatklep | 45° |
| Aanhaalmomenten |
| Specifieke aanhaalmomenten in Nm |
| Kopbouten in correcte volgorde 1e fase | 30 Nm |
| Kopbouten in correcte volgorde 2e fase | 65 Nm |
| Kopbouten in correcte volgorde 3e fase | 90° hoekverdraaiing |
| Kopbouten in correcte volgorde 4e fase | 90° hoekverdraaiing |
| Hoofdlagerkap-bouten | 112 Nm |
| Drijfstanglagerkap-bouten 1e fase | 20 Nm |
| Drijfstanglagerkap-bouten 2e fase | 85° hoekverdraaiing |
| Krukaspulley-bout 1e fase | 63 Nm |
| Krukaspulley-bout 2e fase | 90° hoekverdraaiing |
| Nokkenashuis op cilinderkop in correcte volgorde | 11 Nm |
| Klepdeksel op nokkenashuis in correcte volgorde | 12 Nm |
| Distributieachterhuizen (onder en boven) | 8 Nm |
| Distributiehuis-deksels (onder en boven) | 5 Nm |
| Distributie spanrol (inbusbout) | 55 Nm |
| Distributie spanner (bout) | 45 Nm |
| Distributie geleiderol (moer) | 45 Nm |
| Nokkenas tandwiel middelste bout 1e fase | 20 Nm |
| Nokkenas tandwiel middelste bout 2e fase | 90° hoekverdraaiing |
| Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase | 20 Nm |
| Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase | 90° hoekverdraaiing |
| Injectiepomp naafbouten | 25 Nm |
| Carterbouten naar onderblok | 25 Nm |
| Algemene aanhaalmomenten in Nm |
|
|


