2.0 ltr 4 cilinder turbo dieselmotor “L”-series (Freelander)
Algemene gegevens
Motor type
4 cilinders in lijn
dwars voorin geplaatst
bovenliggende nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
118 pk (88kW) bij 4200 tpm
210 Nm bij 2000 tpm
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Draairichting gezien vanaf distributiezijde: rechtsom
Technische gegevens
Boring 84.50 mm
Slag 88.90 mm
Cilinderinhoud 1994 cc
Compressieverhouding 19.5:1
Stationair toerental 800 ± 50 tpm zonder airco
Stationair toerental 875 ± 50 tpm zonder airco
Toerenbegrenzer 5300 tpm
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Lood-indium op staal
Gegroefde hoofdschalen In blok
Vlakke hoofdschalen In lagerkappen
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Minimum oliedruk bij 800 tpm 70 kPa (warme motor)
Maximale oliedruk bij 3000 tpm 380 kPa (warme motor)
Openingsdruk overdrukklep 450 kPa
Signaleringsdruk oliedrukschakelaar 28-58 kPa
Type Turbo Garrett GT 1549
Dimensies
Motorblok cilinderbus-boring op 70 mm vanaf bovenzijde 84.440-84.460 mm
Maximale cilinderkop-vervorming 0.010 mm
Maximale afvlakmaat cilinderkop 0.20 mm
Diameter krukas hoofdlagertappen 60.703-60.719 mm
Axiale speling hoofdlagers 0.03-0.25 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.005 mm maximaal
Diameter drijfstanglagertappen 57.683-75.696 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.10-0.25 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.005 mm maximaal
Zuiger diameter haaks op pistonpen op 44 mm van onderkant 84.262 mm
Zuigerspeling in de cilinderbus 0.18-0.20 mm
Speling bovenste compressieveer in zuigergroef 0.115-0.135 mm
Speling tweede compressieveer in zuigergroef 0.050-0.082 mm
Speling olieschraapveer in zuigergroef 0.050-0.082 mm
Veerslot bovenste compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok 0.25-0.27 mm
Veerslot tweede compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok 0.40-0.42 mm
Veerslot compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok 0.30-0.32 mm
Axiale speling nokkenas 0.51 mm maximaal
Radiale speling nokkenas 0.043-0.094 mm
Diameter klepstoters 34.959-34.975 mm
Klepsteel diameter inlaatkleppen 6.907-6.923 mm
Speling klepsteel in klepgeleider inlaatklep 0.50-0.60 mm
Geruimde maat inlaatklepgeleider 6.950-6.963 mm
Hoogte inlaatklepgeleider boven cilinderkop 61.40 mm ± 0.30 mm
Zittinghoek inlaatklep 45°
Klepsteel diameter uitlaatkleppen 6.897-6.913 mm
Speling klepsteel in klepgeleider uitlaatklep 0.066 mm
Geruimde maat uitlaatklepgeleider 6.950-6.963 mm
Hoogte uitlaatklepgeleider boven cilinderkop 61.40 mm ± 0.30 mm
Zittinghoek uitlaatklep 45°
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Kopbouten in correcte volgorde 1e fase 30 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 2e fase 65 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 3e fase 90° hoekverdraaiing
Kopbouten in correcte volgorde 4e fase 90° hoekverdraaiing
Hoofdlagerkap-bouten 112 Nm
Drijfstanglagerkap-bouten 1e fase 20 Nm
Drijfstanglagerkap-bouten 2e fase 85° hoekverdraaiing
Krukaspulley-bout 1e fase 63 Nm
Krukaspulley-bout 2e fase 90° hoekverdraaiing
Nokkenashuis op cilinderkop in correcte volgorde 11 Nm
Klepdeksel op nokkenashuis in correcte volgorde 12 Nm
Distributieachterhuizen (onder en boven) 8 Nm
Distributiehuis-deksels (onder en boven) 5 Nm
Distributie spanrol (inbusbout) 55 Nm
Distributie spanner (bout) 45 Nm
Distributie geleiderol (moer) 45 Nm
Nokkenas tandwiel middelste bout 1e fase 20 Nm
Nokkenas tandwiel middelste bout 2e fase 90° hoekverdraaiing
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase 20 Nm
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase 90° hoekverdraaiing
Injectiepomp naafbouten 25 Nm
Carterbouten naar onderblok 25 Nm
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0