2.0 ltr 4 cilinder turbo dieselmotor “L”-series (Freelander)
Algemene gegevens
Motor type
4 cilinders in lijn
dwars voorin geplaatst
bovenliggende nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
118 pk (88kW) bij 4200 tpm
210 Nm bij 2000 tpm
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Draairichting gezien vanaf distributiezijde: rechtsom
Technische gegevens
Boring84.50 mm
Slag88.90 mm
Cilinderinhoud1994 cc
Compressieverhouding19.5:1
Stationair toerental800 ± 50 tpm zonder airco
Stationair toerental875 ± 50 tpm zonder airco
Toerenbegrenzer5300 tpm
Aantal hoofdlagers5
Materiaal hoofdlagersLood-indium op staal
Gegroefde hoofdschalenIn blok
Vlakke hoofdschalenIn lagerkappen
Materiaal drijfstanglagersLood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Minimum oliedruk bij 800 tpm70 kPa (warme motor)
Maximale oliedruk bij 3000 tpm380 kPa (warme motor)
Openingsdruk overdrukklep450 kPa
Signaleringsdruk oliedrukschakelaar28-58 kPa
Type TurboGarrett GT 1549
Dimensies
Motorblok cilinderbus-boring op 70 mm vanaf bovenzijde84.440-84.460 mm
Maximale cilinderkop-vervorming0.010 mm
Maximale afvlakmaat cilinderkop0.20 mm
Diameter krukas hoofdlagertappen60.703-60.719 mm
Axiale speling hoofdlagers0.03-0.25 mm
Radiale speling hoofdlagers0.005 mm maximaal
Diameter drijfstanglagertappen57.683-75.696 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.10-0.25 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.005 mm maximaal
Zuiger diameter haaks op pistonpen op 44 mm van onderkant84.262 mm
Zuigerspeling in de cilinderbus0.18-0.20 mm
Speling bovenste compressieveer in zuigergroef0.115-0.135 mm
Speling tweede compressieveer in zuigergroef0.050-0.082 mm
Speling olieschraapveer in zuigergroef0.050-0.082 mm
Veerslot bovenste compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok0.25-0.27 mm
Veerslot tweede compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok0.40-0.42 mm
Veerslot compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok0.30-0.32 mm
Axiale speling nokkenas0.51 mm maximaal
Radiale speling nokkenas0.043-0.094 mm
Diameter klepstoters34.959-34.975 mm
Klepsteel diameter inlaatkleppen6.907-6.923 mm
Speling klepsteel in klepgeleider inlaatklep0.50-0.60 mm
Geruimde maat inlaatklepgeleider6.950-6.963 mm
Hoogte inlaatklepgeleider boven cilinderkop61.40 mm ± 0.30 mm
Zittinghoek inlaatklep45°
Klepsteel diameter uitlaatkleppen6.897-6.913 mm
Speling klepsteel in klepgeleider uitlaatklep0.066 mm
Geruimde maat uitlaatklepgeleider6.950-6.963 mm
Hoogte uitlaatklepgeleider boven cilinderkop61.40 mm ± 0.30 mm
Zittinghoek uitlaatklep45°
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Kopbouten in correcte volgorde 1e fase30 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 2e fase65 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 3e fase90° hoekverdraaiing
Kopbouten in correcte volgorde 4e fase90° hoekverdraaiing
Hoofdlagerkap-bouten112 Nm
Drijfstanglagerkap-bouten 1e fase20 Nm
Drijfstanglagerkap-bouten 2e fase85° hoekverdraaiing
Krukaspulley-bout 1e fase63 Nm
Krukaspulley-bout 2e fase90° hoekverdraaiing
Nokkenashuis op cilinderkop in correcte volgorde11 Nm
Klepdeksel op nokkenashuis in correcte volgorde12 Nm
Distributieachterhuizen (onder en boven)8 Nm
Distributiehuis-deksels (onder en boven)5 Nm
Distributie spanrol (inbusbout)55 Nm
Distributie spanner (bout)45 Nm
Distributie geleiderol (moer)45 Nm
Nokkenas tandwiel middelste bout 1e fase20 Nm
Nokkenas tandwiel middelste bout 2e fase90° hoekverdraaiing
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase20 Nm
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase90° hoekverdraaiing
Injectiepomp naafbouten25 Nm
Carterbouten naar onderblok25 Nm
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0