Algemene specificatie
Type 2,2 liter, 4 cilinder lijn-dieselmotor met turbocompressor, tussenkoeler, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder
Cilinder-opstelling 4 cilinder lijnmotor
Cilindernummering Nr. 1 vanaf uiteinde transmissie
Boring – nominaal 85,0 mm (3,346 in)
Slag 96,0 mm (3,779 in)
Inhoud 2179 cm³
Ontstekingsvolgorde 1 – 3 – 4 – 2
Compressieverhouding 16,6:1
Draairichting Rechtsom gezien aan de FEAD
Maximaal toegestane vervorming van de cilinderkop 0.03mm (0.00118 in)
Maximumvermogen
Alle markten behalve België
118 kW (160 pk) bij 4000 omw/min
Specificaties voor België 110 kW (150 pk) bij 4000 omw/min
Maximum koppel 400 Nm bij 2.000 rpm
Motoroliedruk*
Bij 1.750 rpm 1,6 bar/160 kPa
Bij 4.000 rpm 3,1 bar/310 kPa
Speling tussen balansas en krukas**
Minimum: 0,01mm
Maximum: 0,07mm
Voordat de oliedruk wordt gecontroleerd moet een wegtest van 10 km worden uitgevoerd. Tracht nooit om de motor de normale bedrijfstemperatuur te laten bereiken door de motor stationair te laten draaien.
** Als de speling tussen de balansas en de krukas minder is dan 0,01 mm of meer dan 0,07 mm, moet de hele balansas worden vervangen.
Smeermiddelen, vloeistoffen, afdichtingsmiddelen en kleefstoffen
Omschrijving Beschrijving en onderdeelnummer.
T’-verbindingen – ladderframe naar motorblok – afdichtingsmiddel Drievoudig gehecht TB 1215J

Oliecarter naar motorblok – afdichtingsmiddel
Drievoudig gehecht TB 1215J
Nokkenasladder – afdichtingsmiddel Loctite 518 (8510302)
Motorolie SAE 5W-30 olie conform specificatie Ford WSS-M2C13B, ACEA A1 of B1
Inhouden
Omschrijving Inhoud (liter/pints/US quarts)
Eerste vulling inclusief filter 6,5 / 11,4 / 6,7
Gedurende onderhoud bij te vullen hoeveelheid 5,9 / 10,4 / 6,2
De hoeveelheid olie waarmee het oliepeil wordt verhoogd van het onderste naar het bovenste merkteken op de peilstok 1,5 / 2,6 / 1,6
Cilinderkop-pakking – selectie
Zuigerprotusie (boven BDP) Dikte van de ingedrukte pakking Aantal openingen bij ‘A’ Aantal openingen bij ‘B’
0,55 – 0,60 mm 1,25 ±0,04 mm 1 1
0,61 – 0,65 mm 1,30 ±0,04 mm 2 2
0,66 – 0,70 mm 1,35 ±0,04 mm 3 3
0,71 – 0,75 mm 1,40 ±0,04 mm 4 4
‘A’ en ‘B’ = Identificatie van de dikte
Aanhaalmomenten:
Omschrijving Nm lb-ft
Hulpdrijfriem; spanrol – bout 48 35
Hulpdrijfriem; spanner – bout 48 35
Nokkenas-poeliebout:
Fase 1 20 15
Fase 2 60° 60°
Nokkenasdistributiedeksel – bouten 6 5
Nokkenas-distributieketting, spanner – bouten 7 5
Krukas-poelie – bout:
Fase 1 70 52
Fase 2 60° 60°
Krukas; achterste keerring – bevestigingsplaat 9 7
Koelvloeistof-uitlaatbochtstuk 9 7
Cilinderkop – bouten A A
Peilstok-buis – bout 10 7
Onderste motorisolator 110 81
Motorisolator – onderste hitteschild 10 7
Motorisolator – onderste verbindingssteunen 110 81
Bovenste motorisolator 110 81
Motorsteun – linker beugel:
M8* 25 18
M12* 80 59
Motorsteun – rechter beugel:
M12* 80 59
M14* 175 129
Motorsteun – linker bout 175 129
Motorsteun – rechter bouten 80 59
Vliegwiel – bouten A A
Brandstofinjector; kabelboom – bout 10 7
Brandstoffilter; steun – bouten 25 18
Inlaatspruitstuk-turbinewielregeling (IMRC); actuator – bout 10 7
Inlaatspruitstuk; verloopstuk en smoorklephuis – bout 6 5
Inlaatspruitstuk – bouten 9 7
Hijssteunen 10 7
Oliekoeler – steunen 10 7
Oliekoeler naar motorblok – bouten 20 15
Olievulbuis 9 7
Oliecarter – aftapplug 20 15
Oliecarter – bouten 9 7
Oliecarter-verlengstuk:
Fase 1 10 7
Fase 2 16 12
Oliepomp – bouten:
Fase 1 7 5
Fase 2 9 7
Olieafscheider – bouten 7 5
Oliepeilsensor 8 6
Zuigerkoelerbuisje – bout 10 7
Distributieriem; spanpoelie – bout 25 18
Distributieriem; spanpoelie – bout 60 44
Achterste distributiedeksel 6 4
Kleppendeksel – bouten 10 7
Vacuümpomp – bouten 9 7
* Nieuwe moeren/bouten moeten worden geplaatst
A = raadpleeg de procedure voor vastdraaien met het juiste aantrekkoppel