Algemene specificatie
Type2,2 liter, 4 cilinder lijn-dieselmotor met turbocompressor, tussenkoeler, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder
Cilinder-opstelling4 cilinder lijnmotor
CilindernummeringNr. 1 vanaf uiteinde transmissie
Boring – nominaal85,0 mm (3,346 in)
Slag96,0 mm (3,779 in)
Inhoud2179 cm³
Ontstekingsvolgorde1 – 3 – 4 – 2
Compressieverhouding16,6:1
DraairichtingRechtsom gezien aan de FEAD
Maximaal toegestane vervorming van de cilinderkop0.03mm (0.00118 in)
Maximumvermogen
Alle markten behalve België
118 kW (160 pk) bij 4000 omw/min
Specificaties voor België110 kW (150 pk) bij 4000 omw/min
Maximum koppel400 Nm bij 2.000 rpm
Motoroliedruk*
Bij 1.750 rpm1,6 bar/160 kPa
Bij 4.000 rpm3,1 bar/310 kPa
Speling tussen balansas en krukas**
Minimum:0,01mm
Maximum:0,07mm
Voordat de oliedruk wordt gecontroleerd moet een wegtest van 10 km worden uitgevoerd. Tracht nooit om de motor de normale bedrijfstemperatuur te laten bereiken door de motor stationair te laten draaien.
** Als de speling tussen de balansas en de krukas minder is dan 0,01 mm of meer dan 0,07 mm, moet de hele balansas worden vervangen.
Smeermiddelen, vloeistoffen, afdichtingsmiddelen en kleefstoffen
OmschrijvingBeschrijving en onderdeelnummer.
T’-verbindingen – ladderframe naar motorblok – afdichtingsmiddelDrievoudig gehecht TB 1215J

Oliecarter naar motorblok – afdichtingsmiddel
Drievoudig gehecht TB 1215J
Nokkenasladder – afdichtingsmiddelLoctite 518 (8510302)
MotorolieSAE 5W-30 olie conform specificatie Ford WSS-M2C13B, ACEA A1 of B1
Inhouden
OmschrijvingInhoud (liter/pints/US quarts)
Eerste vulling inclusief filter6,5 / 11,4 / 6,7
Gedurende onderhoud bij te vullen hoeveelheid5,9 / 10,4 / 6,2
De hoeveelheid olie waarmee het oliepeil wordt verhoogd van het onderste naar het bovenste merkteken op de peilstok1,5 / 2,6 / 1,6
Cilinderkop-pakking – selectie
Zuigerprotusie (boven BDP)Dikte van de ingedrukte pakkingAantal openingen bij ‘A’Aantal openingen bij ‘B’
0,55 – 0,60 mm1,25 ±0,04 mm11
0,61 – 0,65 mm1,30 ±0,04 mm22
0,66 – 0,70 mm1,35 ±0,04 mm33
0,71 – 0,75 mm1,40 ±0,04 mm44
‘A’ en ‘B’ = Identificatie van de dikte
Aanhaalmomenten:
OmschrijvingNmlb-ft
Hulpdrijfriem; spanrol – bout4835
Hulpdrijfriem; spanner – bout4835
Nokkenas-poeliebout:
Fase 12015
Fase 260°60°
Nokkenasdistributiedeksel – bouten65
Nokkenas-distributieketting, spanner – bouten75
Krukas-poelie – bout:
Fase 17052
Fase 260°60°
Krukas; achterste keerring – bevestigingsplaat97
Koelvloeistof-uitlaatbochtstuk97
Cilinderkop – boutenAA
Peilstok-buis – bout107
Onderste motorisolator11081
Motorisolator – onderste hitteschild107
Motorisolator – onderste verbindingssteunen11081
Bovenste motorisolator11081
Motorsteun – linker beugel:
M8*2518
M12*8059
Motorsteun – rechter beugel:
M12*8059
M14*175129
Motorsteun – linker bout175129
Motorsteun – rechter bouten8059
Vliegwiel – boutenAA
Brandstofinjector; kabelboom – bout107
Brandstoffilter; steun – bouten2518
Inlaatspruitstuk-turbinewielregeling (IMRC); actuator – bout107
Inlaatspruitstuk; verloopstuk en smoorklephuis – bout65
Inlaatspruitstuk – bouten97
Hijssteunen107
Oliekoeler – steunen107
Oliekoeler naar motorblok – bouten2015
Olievulbuis97
Oliecarter – aftapplug2015
Oliecarter – bouten97
Oliecarter-verlengstuk:
Fase 1107
Fase 21612
Oliepomp – bouten:
Fase 175
Fase 297
Olieafscheider – bouten75
Oliepeilsensor86
Zuigerkoelerbuisje – bout107
Distributieriem; spanpoelie – bout2518
Distributieriem; spanpoelie – bout6044
Achterste distributiedeksel64
Kleppendeksel – bouten107
Vacuümpomp – bouten97
* Nieuwe moeren/bouten moeten worden geplaatst
A = raadpleeg de procedure voor vastdraaien met het juiste aantrekkoppel