Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok en cilinderkop van gietijzer
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring 90.47 mm
Slag88.90 mm
Cilinderinhoud2286 cc
Compressieverhouding7.00:1 of 8.00:1
Aantal hoofdlagers3 of  5
Materiaal hoofdlagersTin-aluminium op staal
Materiaal drijfstanglagersLood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Dimensies
Diameter hoofdlagertap63.487-63.500 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap62.480 mm
Diameter drijfstangtap58.720-58.733 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap57.700 mm
Radiale speling hoofdlagers0.020-0.072 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.20-0.30 mm
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Overmaat zuigers0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060″)
Type pistonpennengeheel zwevend
Passing pistonpennen in zuigerlichte drukpassing
Speling pistonpen in zuiger0.007-0.015 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.0479-0.0612 mm
Speling compressieveren in groef0.046-0.097 mm
Veerslot compressieveren0.38-0.50 mm
Speling olieschraapveer in groef0.038-0.089 mm
Veerslot olieschraapveer0.38-0.50 mm
Lengte inlaatklep111.25-111.60 mm
Lengte uitlaatklep111.22-111.58 mm
Zittinghoek inlaatklep30 graden
Zittinghoek uitlaatklep45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep44.45-44.57 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep35.02-35.05 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep7.891-7.904 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep8.661-8.674 mm
Klepsteelspeling inlaatklep0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep0.058-0.073 mm
Lichthoogte inlaatklep10.236 mm
Lichthoogte uitlaatklep9.85 mm
Inlaatklep openingsmoment 3x hfd lager6° VBDP
Inlaatklep openingsmoment 5x hfd lager16° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 3x hfd lager52° NODP
Inlaatklep sluitmoment 5x hfd lager42° NODP
Inlaatkleppiek 3x hfd lager113° NBDP
Inlaatkleppiek 5x hfd lager103° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment 3x hfd lager34° VODP
Uitlaatklep openingsmoment 5x hfd lager51° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 3x hfd lager24° NBDP
Uitlaatklep sluitmoment 5x hfd lager13° NBDP
Uitlaatkleppiek 3x hfd lager95° VBDP
Uitlaatkleppiek 5x hfd lager109° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp2.45-4.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-3-4-2
Cilinder nr. 1voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekensop krukaspulley en vliegwiel
Ontstekingstijdstip 7.0:13 graden VBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 8.0:13 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 8.0:10 graden = BDP (super benzine)
Stationair toerental500-550 tpm
CO-gehalte bij stationair toerentaltot maximaal 3.5%
Benzinesoort 7.0:1 en 8.0:13x gelagerde motoren: loodhoudend
Benzinesoort 7.0:1 en 8.0:15x gelagerde motoren: loodvrij
Klepspeling inlaat en uitlaat0.25 mm warm of koud
Contactpuntafstand0.36-0.40 mm
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.4500 tpm bij afnemend toerental: 38°-42°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.3500 tpm bij afnemend toerental: 30°-34°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.2500 tpm bij afnemend toerental: 22°-26°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.1200 tpm bij afnemend toerental: 12°-16°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.900 tpm bij afnemend toerental: 4°-12
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.600 tpm bij afnemend toerental: 0°-4°
Bougietype 7.0:1N8, electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Bougietype 8.0:1N12 electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen11.5
Drijfstangkappen3.5
Vliegwiel op krukas8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel2.48-3.04
Cilinderkop 5/16 UNF 0f M82.4
Cilinderkop ½ UNF8.9 in drie sessies
Carterbouten1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF of M82.4
Tuimelaaras-bouten ½ UNF8.9
Startklauw op krukas20.5
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m