Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok van gietijzer
cilinderkop van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring 90.47 mm
Slag97.00 mm
Cilinderinhoud2495 cc
Compressieverhouding19.5:1
Aantal hoofdlagers5
Materiaal hoofdlagersLood-indium op staal
Materiaal drijfstanglagersLood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Aantal nokkenaslagers4
TurbocompressorGarret type T25
Dimensies
Diameter hoofdlagertap63.475-63.487 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap63.2333 mm
Diameter drijfstangtap58.723-58.744 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap58.4708 mm
Radiale speling hoofdlagers0.0792-0.0307 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.025-0.075 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.15-0.356 mm
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”)
Diameter pistonpennen30.12564-30.1625 mm
Speling pistonpennen in drijfstangen0.0025-0.0163 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.025-0.050 mm
Maximum hoogte zuiger boven cilinderkop0.80 mm afhankelijk keuze koppakking
Bovenste compressieveerafgeschuinde wrijvingsrand
Opening in boring bovenste veer0.40-0.65 mm
Speling in zuigergroef bovenste veer0.167-0.232 mm
Tweede compressieveertapse vormgeving
Opening in boring tweede veer0.30-0.50 mm
Speling in zuigergroef tweede veer0.05-0.08 mm
Olieschraapveerexpansieveer in buitenprofiel
Opening in boring schraapveer0.30-0.60 mm
Speling in zuigergroef schraapveer0.05-0.08 mm
Axiale speling nokkenas0.10-0.20 mm
Zittinghoek inlaatklep30 graden
Zittinghoek uitlaatklep45 graden
Klepdiameter inlaatklep39.35-39.65 mm
Klepdiameter uitlaatklep36.35-36.65 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep7.960-7.975 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep7.940-7.960 mm
Lichthoogte inlaat6.81 mm
Lichthoogte uitlaat7.06 mm
Klepstand gesloten inlaat0.81-1.09 mm
Klepstand gesloten uitlaat0.86-1.14 mm
Klepveerlengte zonder belasting46.28 mm
Klepveerlengte gemonteerd40.30 mm bij 21.0 kg
Axiale speling oliepomp tandwielen0.026-0.135 mm
Radiale speling oliepomp tandwielen0.025-0.075 mm
Terugslag van oliepomptandwielen0.1-0.2 mm
Oliedrukklepveer lengte onbelast51.6 mm
Oliedrukklepveer lengte belast31.0 mm bij 7.71 kg
Oliedruk bij warme motor1.7-3.8 bar toeren afhankelijk
Diameter hoofdlagertap63.475-63.487 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap63.2333 mm
Diameter drijfstangtap58.723-58.744 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap58.4708 mm
Radiale speling hoofdlagers0.0792-0.0307 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.025-0.075 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.15-0.356 mm
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”)
Diameter pistonpennen30.12564-30.1625 mm
Speling pistonpennen in drijfstangen0.0025-0.0163 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.025-0.050 mm
Maximum hoogte zuiger boven cilinderkop0.80 mm afhankelijk keuze koppakking
Bovenste compressieveerafgeschuinde wrijvingsrand
Opening in boring bovenste veer0.40-0.65 mm
Speling in zuigergroef bovenste veer0.167-0.232 mm
Tweede compressieveertapse vormgeving
Opening in boring tweede veer0.30-0.50 mm
Speling in zuigergroef tweede veer0.05-0.08 mm
Olieschraapveerexpansieveer in buitenprofiel
Opening in boring schraapveer0.30-0.60 mm
Speling in zuigergroef schraapveer0.05-0.08 mm
Axiale speling nokkenas0.10-0.20 mm
Zittinghoek inlaatklep30 graden
Zittinghoek uitlaatklep45 graden
Klepdiameter inlaatklep39.35-39.65 mm
Klepdiameter uitlaatklep36.35-36.65 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep7.960-7.975 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep7.940-7.960 mm
Lichthoogte inlaat6.81 mm
Lichthoogte uitlaat7.06 mm
Klepstand gesloten inlaat0.81-1.09 mm
Klepstand gesloten uitlaat0.86-1.14 mm
Klepveerlengte zonder belasting46.28 mm
Klepveerlengte gemonteerd40.30 mm bij 21.0 kg
Axiale speling oliepomp tandwielen0.026-0.135 mm
Radiale speling oliepomp tandwielen0.025-0.075 mm
Terugslag van oliepomptandwielen0.1-0.2 mm
Oliedrukklepveer lengte onbelast51.6 mm
Oliedrukklepveer lengte belast31.0 mm bij 7.71 kg
Oliedruk bij warme motor1.7-3.8 bar toeren afhankelijk
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-3-4-2
Ontstekingsafstelling1.54 mm lift aan BDP
Draairichting injectiepomprechtsom gezien vanaf de aandrijfzijde
Vervroeging injectiepomp
Startvertraging
Afstelmerktekens (auto met handbak)pen in vliegwiel (zie sectie speciaal gereedschap) en BDP-merkteken op krukaspulley
Afstelmerktekens (auto met automaat)pen in starterkrans (zie speciaal gereedschap) en BDP-merkteken op krukaspulley
Klepspeling inlaat en uitlaat0.20 mm bij koude motor
Inlaatklep openingsmoment16 graden VBDP
Inlaatklep sluitmoment42 graden NODP
Inlaatkleppiek103 graden NBDP
Inlaatklep lifthoogte9.93 mm
Uitlaatklep openingsmoment51 graden VODP
Uitlaatklep sluitmoment13 graden NBDP
Uitlaatkleppiek109 graden VBDP
Uitlaatklep lifthoogte10.26 mm
Maximum afgeregeld toerental (bij vollast)4000 tpm
Maximum afgeregeld toerental (zonder last)4600 tpm
Stationair toerental720 tpm ± 20 tpm
Aflooptijd vanuit maximum4 seconden
2-traps verstuiver 1e trap200 atm.
2-traps verstuiver 2e trap280 atm.
Turbo-druk Garret T250.78 bar (gemeten aan T-stuk van de overdrukactuator)
Gloeistiften werktemperatuur850° C
Gloeitijd tot werktemperatuur7 seconden
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Hoofdlagerkap133
Drijfstanglagerkap59
Vliegwiel naar krukas (bouten verlijmen)146
Kopboutenzie onderstaand schema
Verstuiver tapeinden8
Verstuivermoeren25
Motorsteun naar motorblok en motorsteun naar chassis85
Motorsteun naar viegwielhuis45
Vliegwielhuis op motorblok45
Drukgroep op vliegwiel (handbak)34
Aandrijfplaat op krukas (automaat)146
Aandrijfplaat naar starterkrans (automaat)25
Aandrijfplaat naar koppelomvormer (automaat)45
Afsluitplug oliegalerij (achter op blok)37
Oliesproeiers bij krukas17
Aftapplug carter35
Oliesproeierbuis vacuumnok7
Olietoevoer naar lagerkap9
Olietoevoer naar voorste deksel25
Nokkenas drukplaat9
Olieafvoerleiding naar motorblok (intern)25
Olieafvoerleiding naar motorblok (extern)25
Carterbouten naar motorblok en voordeksel24
Klepstotergeleider14
Zijdeksel25
Keerplaat naar zijdeksel4
Vacuümpomp25
Opvoerpomp25
Tapeinden voor drukgroep in vliegwiel10
Plug in vliegwielhuis12
Oliefilter adaptor45
Verloopstuk thermostaat in oliefilterhuis9
Oliedrukschakelaar17
Oliefilter13
Wartels oliekoelerleidingen op adaptor45
Oliepeilstokbuis in motorblok25
Watertemperatuur zender in cilinderkop14
Uitlaatspruitstuk tapeinden10
Uitlaatspruitstuk moeren45
Inlaatspruitstuk tapeinden8
Inlaatspruitstuk bouten en moeren25
Luchttemperatuur sensor in inlaatspruitstuk14
Thermostaathuis op kop25
Watertemperatuurschakelaar in thermostaathuis11
Gloeistift in cilinderkop20
Electrische aansluiting op gloeistift4
Montagebout tuimelaaras5 + 50° hoekverdraaiing
Klepdeksel tapeind8
Klepdeksel moer10
Klepstelmoer16
Distributiehuis op motorblok25
Voordeksel op distributiehuis25
Geleiderol distributie tapeind10
Geleiderol distributie moer45
Spanrol distributie op motorblok45
Nokkenas-naaf80
Nokkenas riempulley op naaf25
Injectiepomp op distributiehuis (tapeind)8
Injectiepomp op distributiehuis (moer)25
Injectiepomp riempulley op naaf injectiepomp25
Krukaspulley op krukas (tevens verlijmen!)340
Viscositeitskoppeling op waterpomp45
Ventilator op viscositeitskoppeling25
Multiriemspanner op blok (tapeind)14
Multiriemspanner op blok (moer)45
Waterpomp op motorblok25
Turbo op cilinderkop (tapeind)10
Turbo op cilinderkop (moer)45
Turbo adaptor retourleiding op motorblok42
Turbo retourleiding op adaptor38
Turbo retourleiding op turbo25
Verstuiverleiding op verstuiver29
Verstuiverleiding op injectiepomp29
Retourleiding op verstuivers (banjobout)10
Retourleiding op injectiepomp (banjobout)25
Dynamo bevestigingbouten25
Stuurpomp bevestigingsbouten25
Startmotor bevestigingsbouten45
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0
0.9
2.4
3.9
7.8
9.0
13.6
Aanhalen kopbouten

Belangrijk!

In tegenstelling tot eerdere berichten kunnen de kopbouten bij de TDi-motoren niet worden hergebruikt. De kopbouten dienen te allen tijde te worden vervangen.

Voorts dient de schroefdraad in het motorblok zeer zorgvuldig te worden gereinigd en van koolaanslag te worden ontdaan, bijvoorkeur door de draad schoon te tappen. Samengeperste koolaanslag zal een verkeerde aanhaalspanning veroorzaken, in het bijzonder bij de hier toegepaste hoekverdraaiingen.

Bout-identificatie
M10x117 mm  3,5,12 en 13
M12x100 mm  4,6,11 en 14
M12x120 mm  1,2,7,8,9,10,15,16,17 en 18
Procedure voor het monteren van de kopbouten. Gebruik altijd nieuwe kopbouten!
VolgordeHandeling
stap 1Verwijder alle kool en andere verontreinigingen uit de schroefdraad in het cilinderblok door de draad met een tap schoon te tappen. M10 tap voor de 4 dunne bouten, M12 tap voor de 14 dikke bouten.
stap 2Plaats de koppakking van de juiste dikte met de aanduiding “top” naar boven en met de dikte-indicatoren naar rechts.
stap 3Plaats de cilinderkop op het blok.
stap 4Breng wat lichte olie aan op de schroefdraad van de nieuwe kopbouten en plaats de bouten op de correcte plaats.
stap 5Draai de kopbouten in willekeurige volgorde handvast.
stap 6Draai de kopbouten met een geijkte momentsleutel in de hiervoor aangegeven volgorde vast met een koppel van 40 Nm, bij voorkeur in twee stapjes van resp. 20 Nm en 40 Nm.
stap 7Geef vervolgens de bouten in de aangegeven volgorde een hoekverdraaiing van 60°.
stap 8Verdraai de bouten nogmaals 60° in de correcte volgorde.
stap 9Verdraai tenslotte uitsluitend de lange M12x140 bouten in de correcte volgorde een verdere 20°.
N.B.De bouten behoeven daarna in een later stadium niet meer te worden nagetrokken.