Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok en cilinderkop van gietijzer
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring 90.47 mm
Slag97.00 mm
Cilinderinhoud2495 cc
Compressieverhouding8.00:1
Aantal hoofdlagers5
Materiaal hoofdlagersTin-aluminium op staal
Materiaal drijfstanglagersLood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Dimensies
Diameter hoofdlagertap63.487-63.500 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap63.233 mm
Diameter drijfstangtap58.725-58.744 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap58.470 mm
Radiale speling hoofdlagers0.018-0.060 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.025-0.075 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.20-0.30 mm
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”)
Overmaat zuigers0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060″)
Speling in boring op 17 mm van onderkant zuiger, haaks op de pistonpen0.043-0.067 mm
Type pistonpennengeheel zwevend
Passing pistonpennen in zuigerlichte drukpassing
Speling pistonpen in zuiger0.007-0.015 mm
Speling compressieveren in groef0.046-0.097 mm
Veerslot compressieveren0.40-0.65 mm
Speling olieschraapveer in groef0.026-0.076 mm
Veerslot olieschraapveer0.30-0.55 mm
Lengte inlaatklep111.20-111.66 mm
Lengte uitlaatklep111.12-111.59 mm
Zittinghoek inlaatklep30 graden
Zittinghoek uitlaatklep45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep44.32-44.58 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep34.18-34.43 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep7.899-7.912 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep8.679-8.697 mm
Klepsteelspeling inlaatklep0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep0.035-0.076 mm
Lichthoogte inlaatklep10.236 mm
Lichthoogte uitlaatklep9.85 mm
Inlaatklep openingsmoment11° VBDP
Inlaatklep sluitmoment47° NODP
Inlaatkleppiek108° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment46° VODP
Uitlaatklep sluitmoment18° NBDP
Uitlaatkleppiek104° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp2.45-4.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
Radiale speling oliepomptandwielen0.025-0.075 mm
Axiale speling oliepomptandwielen0.1-0.2 mm
Veerlengte overdukventiel67.82 mm
Veerlengte bij 2.58 kg voordruk61.23 mm
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-3-4-2
Cilinder nr. 1voorzijde motor distributiezijde
Compressiedruk11.2 kgf/cm2 bij 300 tpm krukassnelheid
Afstel merktekensop krukaspulley en vliegwiel
Ontstekingstijdstip bij 2000 tpm16 graden VBDP (90 octaan benzine)
Ontstekingstijdstip statisch0 graden = BDP
Stationair toerental500-550 tpm
CO-gehalte bij stationair toerentaltot maximaal 3.5%
Benzinesoortloodvrij
Klepspeling inlaat en uitlaat0.25 mm warme motor
Contactpuntafstand0.35-0.40 mm
Contacthoek49°-59°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.bij 500 tpm bij afnemend toerental: 0°-1°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.bij 2250 tpm bij afnemend toerental: 18°-20°
BougietypeN9YC
Electrodeafstand0.72-0.88 mm
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen11.5
Drijfstangkappen3.5
Vliegwiel op krukas8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel2.48-3.04
Cilinderkop 5/16 UNF 0f M82.4
Cilinderkop ½ UNF8.9 in drie sessies
Carterbouten1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF of M82.4
Tuimelaaras-bouten ½ UNF8.9
Startklauw op krukas20.5
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m