Motor type
6 cilinder in lijn
onderblok gietijzer
cilinderkop aluminium
1 bovenliggende nokkenas, ketting aangedreven
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
turbocharger: Mitsubishi TD04-11G4
Boring80.00 mm
Slag82.80 mm
Cilinderinhoud2497 cc
Compressieverhouding22.5:1
Aantal hoofdlagers7
Materiaal hoofdlagersLood-indium
Materiaal drijfstanglagersLood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Vermogen100 kW bij 4400 tpm
Dimensies
Diameter hoofdlagertap
geel59.984-59.900 mm
groen59.977-59.983 mm
wit59.971-59.976 mm
Diameter drijfstangtap44.975-45.000 mm
Radiale speling hoofdlagers0.020-0.058 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.010-0.055 mm
Axiale speling hoofdlagers0.080-0.163 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.15-0.30 mm
Ondermaat hoofdlagers0.25 mm of 0.50 mm
Ondermaat drijfstanglagers0.25 mm of 0.50 mm
Cilinderboring standaard80.00-80.04 mm
Cilinderboring 1e overmaat80.25-80.29 mm
Maximale ovaliteit0.04 mm
Maximale tapsheid0.04 mm
Diameter zuigers op 7 mm van onderkant79.96 mm +/- 0.009 mm
Diameter zuiger in het midden80.04 mm +/- 0.009 mm
Diameter 1e overmaat80.21 mm +/- 0.009 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.031-0.6300 mm op 7 mm van onderzijde zuiger
Slot 1e compressieveer in boring0.20-0.40 mm
Slot 2e compressieveer in boring0.20-0.40 mm
Slot olieschraapveer in boring0.20-0.40 mm
Speling 1e compressieveer in zuigergroefniet opgegeven
Speling 2e compressieveer in zuigergroef0.040-0.072 mm
Speling olieschraapveer in zuigergroef0.030-0.065 mm
Klepkop diameter inlaatklep36.00 mm
Klepkop diameter uitlaatklep31.00 mm
Klepsteel diameter inlaatklep standaard6.97 mm
Klepsteel diameter inlaatklep service lemiet6.95 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep standaard6.95 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep service lemiet6.93 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 1e overmaat7.07 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 1e overmaat service lemiet7.05 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 1e overmaat7.06 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 1e overmaat service lemiet7.04 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 2e overmaat7107 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 2e overmaat service lemiet7.15 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 2e overmaat7.16 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 2e overmaat service lemiet7.14 mm
Klepkop terugval inlaatklep0.65-0.85 mm
Klepkop terugval uitlaatklep0.85-1.05 mm
Overmaat klep toegenomen dikte, inlaat en uitlaat0.25-0.50 mm
Zittinghoek inlaat en uitlaat45° +/- 10°
Freeshoek buitenzijde15°
Freeshoek binnenzijde60°
Freesdiameter buitenzijde inlaatzitting35.50 mm
Freesdiameter buitenzijde uitlaatzitting30.60 mm
Raakvlak beedte inlaatzitting1.75-2.25 mm
Raakvlak beedte uitlaatzitting2.60-2.90 mm
Ruim diameter klepgeleider standaard7.00 mm
Ruim diameter klepgeleider 1e overmaat7.10 mm
Ruim diameter klepgeleider 2e overmaat7.20 mm
Oliedruk bij stationair toerental2.15 bar
Afgeregelde oliedruk 3.85 bar 
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Krukaspulleybout
1e fase100
2e fase60°
3e fase60°
4e fase30°

Cilinderkopbouten in correcte volgorde

(N.B., de BMW diesel-motoren hebben een slechte reputatie opgebouwd door het scheuren van de cilinderkoppen; het is uiterst belangrijk dat het correcte aanhaalschema op de voet wordt gevolgd.)
1e fasevastdraaien tot 80 Nm
2e fase180° losdraaien
3e fasevastdraaien tot 50 Nm
4e fase90° hoekverdraaiing vastdraaien
5e faseeen verdere 90° vastdraaien
6e fasemotor warmdraaien gedurende 25 minuten
7e fasemotor laten afkoelen
8e faseopnieuw een verdere 90° vastdraaien
Cilinderkop naar voordeksel M6 bouten en moeren10
Cilinderkop naar voordeksel M7 bouten en moeren15
Cilinderkop naar voordeksel M8 bouten en moeren20
Nokkenaskettingwiel
1e fase20
2e fase35° hoekverdraaiing
Waterpomp-pulley bouten10
Krukaskeerring
M6 bouten10
M8 bouten22
Krukasdemper en pulley23
Vliegwiel naar krukas (handbak)105
Aandrijfplaat naar krukas (automaat)120
Voordeksel naar motorblok10
Gloeistiften in cilinderkop20
Carterbouten
M6 8.810
M6 10.912
M820
Nokkenas lagerkapbouten
M610
M715
M820
Hoofdlagerkapbouten
1e fase200
2e fase50° hoekverdraaiing
Drijstanglagerkapbouten
1e fase5
2e fase20
3e fase70° hoekverdraaiing
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
6
9
25
45
90
105
180
9
24
39
78
90
135
Specificaties
Ontstekingsvolgorde1-5-3-6-2-4
Injectie-timing BDP cilinder nr. 10.93-0.95 mm lift
Maximum afgeregeld toerental bij vollast4400 tpm
Maximum afgeregeld toerental zonder belasting4950 +/-150 tpm
Stationair toerental750 +/-50 tpm
DDEC (Digital Diesel Electronic Control) InjectiepompBosch rotatie type R515
Draairichting injectiepomprechtsom, gezien vanaf de aandrijfzijde
Injector typeBosch KCA 21 S 71
Nozzle typeDN O SD 300
Minimale openingsdruk140 bar
Maximale openingsdruk160 bar
Maximale drukafwijking10 bar
Naaldlift-sensor in injector nr. 4Bosch KCA 21 S 76
GloeistiftenBeru 12V
Gloeitemperatuur na 5 seconden800 °C
Weerstand bij 20°C0.4-0.6 Ohm