Ter introductie:

De 6 cilinder kop- zijklepper in lijn is een schitterende motor, maar van een uitstervend ras. Oorspronkelijk ontworpen in 1938 als toen een uiterst moderne motor met 7 hoofdlagers en een aluminium cilinderkop, is het vandaag de dag een verouderd ontwerp. Wij hebben eind jaren zeventig, begin jaren tachtig de laatste voorraad nieuwe motoren van Land-Rover opgekocht. Het was een genoegen om zo’n nieuwe 6 cilinder stationair te horen draaien op 450 tpm. Helaas hebben we toen alle nieuwe motoren verkocht. Een volledige motorrevisie is nu nog de enige mogelijkheid om die sensatie van toen weer te ervaren. Meer het is thans echter vrijwel onmogelijk om onderdelen voor een algehele revisie te vinden.

Door onze fascinatie voor deze motor hebben wij al jaren lang alle (nieuwe) motoronderdelen voor de 6 cilinder opgekocht die ons werden aangeboden. Wij zijn er zeer trots op dat we thans weer vrijwel alle motoronderdelen uit voorraad kunnen leveren, zoals zuigers, waarvan we gedurende de afgelopen jaren een zeer grote voorraad hebben weten op te bouwen in alle maten, lagers in bijna alle maten, kleppen, tuimelaarassen, hagelnieuwe cilinderkoppen en zelfs nieuwe carburateurs. Bel voor nadere informatie. U hebt nergens meer kans van slagen. Zelfs niet in Engeland !!

Algemene gegevens
Type motor6 cilinder in lijn, inlaat kopkleppen, uitlaat zijkleppen
Materiaalcilinderblok gietijzer, cilinderkop aliminium
Nokkenascentraal, onderliggend
Kleppenmechanismemechanische klepstoters met stoterstangen
Aantal kleppentwee kleppen per cilinder
Boring77.8 mm
Slag92.075 mm
Cilinderinhoud2625 cc
Compressieverhouding7.00:1 of 7.80:1
Aantal hoofdlagers7
Materiaal hoofdlagersKoper/lood met tin bekleed op staal
Materiaal drijfstanglagersKoper/lood met tin bekleed op staal
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Dimensies
Diameter hoofdlagertap66.64-66.66 mm
Minimale afslijpdiameter65.63 mm
Diameter drijfstangtap47.62-47.64 mm
Minimale afslijpdiameter46.60 mm
Radiale speling hoofdlagers0.015-0.050 mm
Radiale speling hoofdlagers0.019-0.063 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.15-0.38 mm
Overmaat zuigers0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060”)
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Type pistonpennengeheel zwevend
Passing pistonpennen in zuigerlichte drukpassing
Speling pistonpen in zuiger0.0000-0.0241 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.048-0.060 mm
Speling compressieveren in groef0.046-0.097 mm
Veerslot compressieveren0.38-0.50 mm
Speling olieschraapveer in groef0.05-0.10 mm
Veerslot olieschraapveer0.38-0.50 mm
Lengte inlaatklep96.57-96.77 mm
Lengte uitlaatklep116.07-116.28 mm
Zittinghoek inlaatklep30 graden
Zittinghoek uitlaatklep45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep45.54-45.64 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep32.02-35.13 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep8.68-8.69 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep8.66-8.67 mm
Klepsteelspeling inlaatklep0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep0.058-0.073 mm
Lichthoogte inlaatklep9.49 mm
Lichthoogte uitlaatklep10.23 mm
Inlaatklep openingsmoment12° VBDP
Inlaatklep sluitmoment46° NODP
Inlaatkleppiek107° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment47° VODP
Uitlaatklep sluitmoment17° NBDP
Uitlaatkleppiek75° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp2.8-3.5 bar bij 2000 tpm bij warme motor
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-5-3-6-2-4
Cilinder nr. 1voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekensop krukaspulley en vliegwiel
Ontstekingstijdstip 7.0:16 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 7.0:12 graden VBDP (super benzine)
Ontstekingstijdstip 7.8:16 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 7.8:12 graden NBDP (super benzine)
Stationair toerental500 tpm +/- 50 tpm
CO-gehalte bij stationair toerentaltot maximaal 3.5%
Benzinesoort 7.0:1 en 7.8loodhoudend, tenzij klepzetels zijn aangepast
Klepspeling inlaat (warme motor)0.15 mm
Klepspeling uitlaat (warm of koud)0.25 mm
Contactpuntafstand0.35-0.40 mm
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.4000 tpm bij afnemend toerental: 30-34°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.3000 tpm bij afnemend toerental: 26-28°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.1800 tpm bij afnemend toerental: 18-24°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.1400 tpm bij afnemend toerental: 10-16°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.800 tpm bij afnemend toerental: 4-8°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los.600 tpm bij afnemend toerental: 0°-4°
Bougietype 7.0:1N5, electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Bougietype 7.8:1N5, electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen10.4
Drijfstangkappen2.85
Vliegwiel op krukas8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel2.5-3.0
Cilinderkop 3/8 UNF4.0
Cilinderkop 7/16 UNF7.0
Carterbouten1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF2.4
Startklauw op krukas27.65
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m