3.0 ltr 6 cilinder in-lijn direct ingespoten common-rail turbo-diesel met intercooler
gietijzeren blok met aluminium kop
7 hoofdlagers
2 bovenliggende nokkenassen
hydraulische klepstoters
4 kleppen per cilinder
cilinderinhoud2924 cc
boring84 mm
slag88 mm
ontstekingsvolgorder1-5-3-6-2-4
1e cilinderdistributiezijde
draairichtingrechtsom, gezien vanaf de distributie
emissieklasseEU3
maximum vermogen130 Kw (172 Bhp) bij 4000 tpm
stationair toerental790 tpm ± 50 tpm
afgeregeld max. toerental4750 tpm
openingsdruk overdrukventiel oliefilter4.2 bar
openingsdruk oliedrukschakelaar0.2-0.6 bar
afgeregelde oliedruk4.2 bar
Dimensies
cilinderboring standaard
standaard84.000-84.018 mm
interventiewaarde84.040 mm
cilinderboring 1e overmaat
1e overmaat84.250-84.267 mm
interventiewaarde84.290 mm
maximale ovaliteit cilinderboringen
0.10 mm
krukas hoofdlagertap diameter standaard
geel59.977-59.983 mm
groen59.970-59.976 mm
wit59.964-59.970 mm
krukas hoofdlagertap diameter 1e overmaat
geel59.727-59.733 mm
groen59.720-59.726 mm
wit59.614-59.720 mm
krukas hoofdlagertap diameter 2e overmaat
geel59.477-59.483 mm
groen59.470-59.476 mm
wit59.464-59.470 mm
krukas drijfstanglagertap diameter standaard
44.975-45.008 mm
krukas drijfstanglagertap diameter ondermaten
niet opgegeven
maximale onrondheid hooflagertappen
0.02 mm
maximale onrondheid drijfstanglagertappen
0.02 mm
krukas axiale speling
0.08-0.163 mm
pistonpenbus-boring
30.003-30.016 mm
maximale zuigerspeling in de boring
0.15 mm op 12 mm onderzijde zuiger, 90° op pistonpen
zuigerdiameter op 40 mm van onderzijde, 90° op pistonpen
standaard83.950 mm ± 0.009 mm
1e overmaat84.200 mm ± 0.009 mm
aantal zuigerveren
2 compressieveren
1 olieschraapveer
speling zuigerveren in groef
1e compressieveerniet opgegeven
2e compressieveer0.050-0.090 mm
olieschraapveer0.030-0.070 mm
maximaal veerslot op 30 mm onder bovenzijde boring
1e compressieveer0.20-0.35 mm
2e compressieveer0.30-0.45 mm
olieschraapveer0.20-0.40 mm
cilinderkop maximale kromming
0.030 mm
maat klepkop onder kopoppervlak
inlaatkleppen0.73 mm ± 0.10 mm
uitlaatkleppen0.56 mm ± 0.10 mm
klepsteeldiameter
inlaatkleppen5.968 mm ± 0.007 mm
uitlaatkleppen5.968 mm ± 0.007 mm
speling tussen klepsteel en klepgeleider
inlaatkleppen0.025-0.055 mm
uitlaatkleppen0.040-0.070 mm
klepzittinghoek inlaat en uitlaat46°
klepzittingbreedte inlaat en uitlaat1.45 mm ± 0.25 mm
klepveerlengte
onbelast47.50 mm
gemonteerd32.00 mm
kleptiming inlaat
opent8° VBDP
sluit28° NODP
kleptiming uitlaat
opent36° VODP
sluit4° NBDP
koppakking met 1 identificatiegat
zuiger maximaal 0.92 mm boven cilinderblok
koppakking met 2 identificatiegaten
zuiger tussen 0.93 en 1.03 mm boven cilinderblok
koppakking met 3 identificatiegaten
zuiger meer dan 1.03 mm boven cilinderblok
nokkenassen radiale speling
0.047-0.088 mm
nokkenassen axiale speling
0.15-0.33 mm
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
cilinderkopbouten (altijd nieuwe bouten monteren)
1e fase in correcte volgorde80 Nm
2e fase in correcte volgorde1/2 slag losdraaien
3e fase in correcte volgorde50 Nm
4e fase in correcte volgorde90° hoekverdraaiing
5e fase in correcte volgorde90° hoekverdraaiing
krukaspulley-bout
1e fase40 Nm
2e fase60° hoekverdraaiing
3e fase60° hoekverdraaiing
behuizing achterste krukaskeerring
M6 bouten10 Nm
M8 bouten22 Nm
nokkenas lagerkappen (bouten)10 Nm
nokkenas olie-rail10 Nm
nokkenas-deksel10 Nm
nokkenastandwiel (bouten)
1e fase20 Nm
2e fase35° hoekverdraaiing
distributiekettingspanner (plug)30 Nm
distributiekettingspanner (pennen)20 Nm (nieuwe pennen monteren)
cilinderkop naar voordeksel (“Allen”-schroeven)20 Nm
distributieketting oliesproeier10 Nm
injectiepomp kettingwiel (moer)65 Nm
injectiepomp onderste “Allen”-schroeven24 Nm (nieuwe “Allen”-schroeven monteren)
kettingspannerbouten10 Nm
voordekselbouten15 Nm
carterbouten
M6 bouten10 Nm
M8 bouten22 Nm
peilstok6 Nm
oliedrukschakelaar14 Nm
motor naar versnellingsbak (bouten)45 Nm
motorsteunen (moeren)100 Nm
versnellingsbak naar motorcarter (Torx)22 Nm
afdekplaat naar versnellingsbak10 Nm
oliefiltercap25 Nm
Algemene aanhaalmomenten in Nm