Motor type
V8
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring88.90 mm
Slag71.12 mm
Cilinderinhoud3528 cc
Compressieverhouding8.13:1 of 9.35:1
Aantal hoofdlagers5
Materiaal hoofdlagersLood-indium
Materiaal drijfstanglagersLood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Dimensies
Diameter hoofdlagertap58.409-58.422 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap57.400 mm
Diameter drijfstangtap50.800-50.812 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap49.790 mm
Radiale speling hoofdlagers0.010-0.048 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.10-0.20 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.15-0.36 mm
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Overmaat zuigers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Lengte pistonpennen72.67-72.79 mm
Diameter pistonpennen22.215-22.220 mm
Speling pistonpen in zuiger0.002-0.007 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.018-0.041 mm
Breedte compressieveren1.478-1.490 mm
Breedte olieschraapveer3.000 mm
Slot compressieveer in boring0.40-0.65 mm
Slot olieschraapveer in boring0.38-1.40 mm
Lengte inlaatklep116.59-117.35 mm
Lengte uitlaatklep116.59-117.35 mm
Zittinghoek inlaatklep45.0-45.5 graden
Zittinghoek uitlaatklep45.0-45.5 graden
Klepsteeldiameter inlaatklep8.664-8.679 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep8.651-8.666 mm
Klepsteelspeling inlaatklep0.025-0.066 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep0.038-0.078 mm
Lichthoogte inlaat en uitlaat9,49 mm
Inlaatklep openingsmoment30° VBDP (carb) , 24° VBDP (EFi)
Inlaatklep sluitmoment75° NODP (carb) , 52° NODP (EFi)
Inlaatklep openingsduur285° (carb) , 256° (EFi)
Inlaatkleppiek112,5° NBDP (carb) , 104° NBDP (EFi)
Uitlaatklep openingsmoment68° VODP (carb) , 62° VODP (EFi)
Uitlaatklep sluitmoment37° NBDP (carb) , 14° NBDP (EFi)
Uitlaatklep openingsduur285° (carb) , 256° (EFi)
Uitlaatkleppiek105,5° VBDP (carb) , 114° VBDP (EFi)
Klepveer lengte gemonteerd40.4 mm bij 29.5 kg
Oliedruk smeeroliepomp2.75 bar bij 2500 tpm bij warme motor
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-8-4-3-6-5-7-2
Cilinders linker motorbank1-3-5-7
Cilinders rechter motorbank2-4-6-8
Cilinder nr. 1linker motorbank voorzijde motor
Afstel merktekensop krukaspulley
Bougies 8.13:1 en 9.35:1RN12YCC (carb) , RN9YCC (EFi)
Vooropening bougies0.8-0.9 mm
Ontstekingstijdstip 8.13:16 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los
Ontstekingstijdstip 9.35:14 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los
Stationair toerental650-700 tpm
CO-gehalte bij 650-700 tpm zonder kattot maximaal 3.5%
CO-gehalte bij 650-700 tpm EFi kat0.5-1.0%
Benzinesoort 8.13 zonder katnormaal loodvrij
Benzinesoort 9.35 zonder katsuper loodvrij
Benzinesoort 9.35 met katsuper loodvrij
Centrifugaal vervroeging 8.13:1 vacuum los2300 tpm bij afnemend toerental: 8°-11°
Centrifugaal vervroeging 8.13:1 vacuum los1400 tpm bij afnemend toerental: 8°30’-10°30’
Centrifugaal vervroeging 8.13:1 vacuum los800   tpm bij afnemend toerental: 1°-4°
Centrifugaal vervroeging 9.35:1 vacuum los2400 tpm bij afnemend toerental: 13°-21°
Centrifugaal vervroeging 9.35:1 vacuum los1600 tpm bij afnemend toerental: 5°-9°
Centrifugaal vervroeging 9.35:1 vacuum los1000 tpm bij afnemend toerental: 5°-9°
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Hoofdlagerkappen 1-472
Hoofdlagerkap 592
Drijfstangkappen47-54
Vliegwiel op krukas (handbak) (bouten verlijmen)78
Aandrijfplaat op krukas (automaat) (bouten verlijmen)41
Drukgroep op vliegwiel24-30
Cilinderkop buitenste rij54-61 in drie sessies
Cilinderkop middelste rij88-95 in drie sessies
Cilinderkop binnenste rij88-95 in drie sessies
Carterbouten18
Bougie21
Startmotor44
Motorsteunen aan motor55
Motorsteunen aan chassis55
Rubber voor motorsteunen30
Tuimelaarassteun38
Klepdeksel7
Algemene aanhaalmomenten in Nm