Motor type
V8
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring94.00 mm
Slag77.00 mm
Cilinderinhoud4275 cc
Compressieverhouding8.94:1
Aantal hoofdlagers5
Materiaal hoofdlagersLood-indium
Materiaal drijfstanglagersLood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Vermogen149 Kw bij 4850 tpm
Dimensies
Diameter hoofdlagertap58.409-58.422 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap57.400 mm
Diameter drijfstangtap50.800-50.812 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap49.790 mm
Radiale speling hoofdlagers0.010-0.048 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.10-0.20 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.15-0.36 mm
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Overmaat zuigers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Lengte pistonpennen72.67-72.79 mm
Diameter pistonpennen22.215-22.220 mm
Speling pistonpen in zuiger0.002-0.007 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.018-0.041 mm
Breedte compressieveren1.478-1.490 mm
Breedte olieschraapveer3.000 mm
Slot compressieveer in boring0.40-0.65 mm
Slot olieschraapveer in boring0.38-1.40 mm
Lengte inlaatklep116.59-117.35 mm
Lengte uitlaatklep116.59-117.35 mm
Zittinghoek inlaatklep45.0-45.5 graden
Zittinghoek uitlaatklep45.0-45.5 graden
Klepdiameter inlaatklep39.75-40.00 mm
Klepdiameter uitlaatklep34.226-34.480 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep8.664-8.679 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep8.651-8.666 mm
Klepsteelspeling inlaatklep0.025-0.066 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep0.038-0.078 mm
Lichthoogte inlaat en uitlaat9,49 mm
Inlaatklep openingsmoment28° VBDP
Inlaatklep sluitmoment64° NODP
Inlaatklep openingsduur272°
Inlaatkleppiek108° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment72° VODP
Uitlaatklep sluitmoment20° NBDP
Uitlaatklep openingsduur272°
Uitlaatkleppiek116° VBDP
Klepveer lengte gemonteerd40.4 mm bij 29.5 kg
Oliedruk smeeroliepomp2.75 bar bij 2500 tpm bij warme motor
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-8-4-3-6-5-7-2
Cilinders linker motorbank1-3-5-7
Cilinders rechter motorbank2-4-6-8
Cilinder nr. 1linker motorbank voorzijde motor
Afstel merktekensop krukaspulley
Bougies 8.13:1 en 9.35:1RN11YCC
Vooropening bougies0.8-0.9 mm
Ontstekingstijdstip8 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los
Stationair toerental650-700 tpm
CO-gehalte bij 650-700 tpm zonder kattot maximaal 3.5%
CO-gehalte bij 650-700 tpm EFi kat0.5-1.0%
Benzinesoortsuper loodvrij
Centrifugaal vervroeging vacuum los2200 tpm bij afnemend toerental: 7°-10°
Centrifugaal vervroeging vacuum los1400 tpm bij afnemend toerental: 7°50’-10°
Centrifugaal vervroeging vacuum los800   tpm bij afnemend toerental: 1°-3°
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Hoofdlagerkappen 1-472
Hoofdlagerkap 592
Drijfstangkappen42
Vliegwiel op krukas (handbak) (bouten verlijmen)78
Aandrijfplaat op krukas (automaat) (bouten verlijmen)41
Drukgroep op vliegwiel24-30
Cilinderkop buitenste rij20 + 180°
Carterbouten18
Bougie21
Startmotor44
Motorsteunen aan motor55
Motorsteunen aan chassis55
Rubber voor motorsteunen30
Tuimelaarassteun38
Klepdeksel9
Algemene aanhaalmomenten in Nm