Motor type
V8
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring 94.00 mm
Slag 77.00 mm
Cilinderinhoud 4275 cc
Compressieverhouding 8.94:1
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Lood-indium
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Vermogen 149 Kw bij 4850 tpm
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 58.409-58.422 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap 57.400 mm
Diameter drijfstangtap 50.800-50.812 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap 49.790 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.010-0.048 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.10-0.20 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.15-0.36 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Lengte pistonpennen 72.67-72.79 mm
Diameter pistonpennen 22.215-22.220 mm
Speling pistonpen in zuiger 0.002-0.007 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.018-0.041 mm
Breedte compressieveren 1.478-1.490 mm
Breedte olieschraapveer 3.000 mm
Slot compressieveer in boring 0.40-0.65 mm
Slot olieschraapveer in boring 0.38-1.40 mm
Lengte inlaatklep 116.59-117.35 mm
Lengte uitlaatklep 116.59-117.35 mm
Zittinghoek inlaatklep 45.0-45.5 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45.0-45.5 graden
Klepdiameter inlaatklep 39.75-40.00 mm
Klepdiameter uitlaatklep 34.226-34.480 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 8.664-8.679 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.651-8.666 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.025-0.066 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.038-0.078 mm
Lichthoogte inlaat en uitlaat 9,49 mm
Inlaatklep openingsmoment 28° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 64° NODP
Inlaatklep openingsduur 272°
Inlaatkleppiek 108° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment 72° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 20° NBDP
Uitlaatklep openingsduur 272°
Uitlaatkleppiek 116° VBDP
Klepveer lengte gemonteerd 40.4 mm bij 29.5 kg
Oliedruk smeeroliepomp 2.75 bar bij 2500 tpm bij warme motor
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-8-4-3-6-5-7-2
Cilinders linker motorbank 1-3-5-7
Cilinders rechter motorbank 2-4-6-8
Cilinder nr. 1 linker motorbank voorzijde motor
Afstel merktekens op krukaspulley
Bougies 8.13:1 en 9.35:1 RN11YCC
Vooropening bougies 0.8-0.9 mm
Ontstekingstijdstip 8 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los
Stationair toerental 650-700 tpm
CO-gehalte bij 650-700 tpm zonder kat tot maximaal 3.5%
CO-gehalte bij 650-700 tpm EFi kat 0.5-1.0%
Benzinesoort super loodvrij
Centrifugaal vervroeging vacuum los 2200 tpm bij afnemend toerental: 7°-10°
Centrifugaal vervroeging vacuum los 1400 tpm bij afnemend toerental: 7°50’-10°
Centrifugaal vervroeging vacuum los 800   tpm bij afnemend toerental: 1°-3°
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Hoofdlagerkappen 1-4 72
Hoofdlagerkap 5 92
Drijfstangkappen 42
Vliegwiel op krukas (handbak) (bouten verlijmen) 78
Aandrijfplaat op krukas (automaat) (bouten verlijmen) 41
Drukgroep op vliegwiel 24-30
Cilinderkop buitenste rij 20 + 180°
Carterbouten 18
Bougie 21
Startmotor 44
Motorsteunen aan motor 55
Motorsteunen aan chassis 55
Rubber voor motorsteunen 30
Tuimelaarassteun 38
Klepdeksel 9
Algemene aanhaalmomenten in Nm