V8 90°
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
4 bovenliggende nokkenassen
VCC variabele nokkenas aansturing inlaatnokkenassen
4 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters met carbon-nitride contactvlak
5 hoofdlagers
in de lengterichting voorin geplaatst
cilinderinhoud4398 cc
boring92.0 mm
slag82.7 mm
compressieverhouding10:1
ontstekingsvolgorde1-5-4-8-6-3-7-2
cilindernummering
RH-bank1-2-3-4
LH-bank5-6-7-8
cilinderpositie
cilinders 1 en 5distributiezijde
cilinders 4 en 8achterzijde motor
maximum vermogen210 Kw (282 Bhp) bij 5400 tpm
maximum koppel440 Nm bij 3600 tpm
draairichtingrechtsaf gezien vanaf voorzijde motor
stationair toerental
normaal 600 tpm
airco aan 700 tpm
bougie typeGKN BKR 6EK
bougie vooropeningniet afstelbaar
soort brandstof95, ongelood
4.4 ltr BMW
Dimensies
cilinderblokboring92.000 mm
maximaal toegestane ovaalheid92.000 ± 0.007 mm
krukas hoofdlagertap-diameter standaard
geel69.984 mm
groen69.977 mm
wit69.971 mm
krukas hoofdlagertap-diameter 1e ondermaat
geel69.734 mm
groen69.727 mm
wit69.721 mm
krukas hoofdlagertap-diameter 2e ondermaat
geel69.484 mm
groen69.477 mm
wit69.471 mm
krukas hoofdlagertap-diameter 3e ondermaat
geel69.234 mm
groen69.227 mm
wit69.221 mm
radiale speling hoofdlagers
geel/groen0.006 mm
wit0.005 mm
axiale speling hoofdlagers0.020-0.046 mm
maximaal toegestane ovaalheid gemeten op de middelste hoofdtap0.15 mm
maximaal onderling gewichtsverschil drijfstangen30 gram
inwendige diameter pistonpen-bus22.000 mm
interventiewaarde pistonpen-bus22.012 mm
drijfstangtap diameter standaard
standaard48.00 mm
interventiewaarde47.97 mm
drijfstangtap diameter 1e ondermaat
1e ondermaat47.75 mm
interventiewaarde47.72 mm
drijfstangtap diameter 2e ondermaat
2e ondermaat47.50 mm
interventiewaarde47.47 mm
drijfstangtap diameter 3e ondermaat
3e ondermaat47.25 mm
interventiewaarde47.22 mm
radiale speling drijfstanglagers0.020-0.056 mm
aantal zuigerveren per zuiger
2 compressieveren
1 olieschraapveer
sluiting 1e compressieveer gemonteerd in cilinder0.1-0.3 mm
sluiting 2e compressieveer gemonteerd in cilinder0.2-0.4 mm
sluiting olieschraapveerveer gemonteerd in cilinder0.2-0.9 mm
speling in groef 1e compressieveer0.02-0.06 mm
speling in groef 2e compressieveer0.02-0.06 mm
speling in groef compressieveerniet opgegeven
cilinderkop hoogte140.00 mm
maximale afvlakwaarde0.30 mm
nokkenas radiale lagerspeling0.040-0.074 mm
nokkenas axiale lagerspeling0.20-0.36 mm
klepkopdiameter inlaat35.00 mm
klepkopdiameter uitlaat30.05 mm
klepkophoek inlaat en uitlaat45°
klepsteeldiameter inlaat standaard
standaard6.00 mm
interventiewaarde5.96 mm
klepsteeldiameter inlaat 1e overmaat
1e overmaat6.10 mm
interventiewaarde6.06 mm
klepsteeldiameter inlaat 2e overmaat
2e overmaat6.20 mm
interventiewaarde6.16 mm
klepsteeldiameter uitlaat standaard
standaard6.00 mm
interventiewaarde5.94 mm
klepsteeldiameter uitlaat 1e overmaat
1e overmaat6.10 mm
interventiewaarde6.04 mm
klepsteeldiameter uitlaat 1e overmaat
2e overmaat6.20 mm
interventiewaarde6.14 mm
inwendige diameter klepgeleider
standaard6.0 mm
1e overmaat6.1 mm
2e overmaat6.2 mm
klepzittinghoek inlaat en uitlaat45°
klepzitting breedte
inlaat1.25 mm ± 0.25 mm
uitlaat1.65 mm ± 0.35 mm
klepzitting uitwendige diameter
inlaat34.50 mm
uitlaat30.00 mm
speling klepsteel in geleider0.5 mm
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
cilinderkopbouten
1e fase30 Nm
2e fase80° hoekverdraaiing
3e fase80° hoekverdraaiing
krukaspulley
1e fase100 Nm
2e fase60° hoekverdraaiing
3e fase60° hoekverdraaiing
4e fase30° hoekverdraaiing
krukaspulley naar naaf22 Nm
behuizing achterste krukas-keerring12 Nm
nokkenasdeksels LH en RH (bouten en moeren)10 Nm
VCC solonoide25 Nm
VCC unit LH en RH torx (inlaat-nokkenassen)
1e fase15 Nm
2e fase40 Nm
3e fase110 Nm
nokkenas-tandwiel LH en RH (uitlaat-nokkenassen)
1e fase15 Nm
2e fase40 Nm
3e fase125 Nm
bougies31 Nm
versnellingsbak naar motor (torx)45 Nm
bell-housing (bovenzijde) torx bouten25 Nm
motorsteunen (moeren)100 Nm
vóór-differentieel naar motorcarter45 Nm
onderste carterbouten10 Nm
carter naar bell-housing53 Nm
bovenste carter naar motorblok
M6 8.8 mm10 Nm
M6 10.9 mm12 Nm
M8 8.8 mm22 Nm
oliefilter retourleiding naar carter30 Nm
oliedrukschakelaar27 Nm
CPM sensor10 Nm
distributiedeksel15 Nm
distributie-spanner40 Nm
onderste distributiedeksel naar blok
1e fase M6 en M85 Nm
2e fase M610 Nm
2e fase M822 Nm
onderste distributiedeksel naar carter12 Nm
Algemene aanhaalmomenten in Nm