Motor type
V8
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring94.00 mm
Slag82.00 mm
Cilinderinhoud4554 cc
Compressieverhouding
Hoge compressieLage compressie
t/m MY 19989.35:18.36:1
v.a. MY 19999.37:18.37:1
Aantal hoofdlagers5
Materiaal hoofdlagersLood-indium
Materiaal drijfstanglagersLood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Vermogen
productiejaarHoge compressieLage compressie
t/m MY 1998165 kW – 4750 tpm157 kW – 4750 tpm
v.a. MY 1999160 kW – 4750 tpm150 kW – 4750 tpm
Dimensies
Diameter hoofdlagertap63.487-63.500 mm
Diameter drijfstangtap55.500-55.513 mm
Radiale speling hoofdlagers0.010-0.048 mm
Radiale speling drijfstanglagers0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager0.10-0.20 mm
Axiale speling drijfstanglagers0.15-0.36 mm
Ondermaat hoofdlagers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Ondermaat drijfstanglagers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Overmaat zuigers0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Lengte pistonpennen60.00-60.50 mm
Diameter pistonpennen23.995-24.000 mm
Speling pistonpen in zuiger0.006-0.015 mm
Speling onderzijde zuiger in boring0.020-0.065 mm op 10 mm van onderzijde zuiger
Breedte 1e compressieveer
t/m MY 19981.21-1.23 mm
v.a. MY 19991.17-1.19 mm
Breedte 2e compressieveer1.478-1.490 mm
Breedte olieschraapveer3.000 mm
Slot 1e compressieveer in boring0.30-0.50 mm
Slot 2e compressieveer in boring0.40-0.65 mm
Slot olieschraapveer in boring0.38-1.40 mm
Lengte inlaatklep116.59-117.35 mm
Lengte uitlaatklep116.59-117.35 mm
Zittinghoek inlaatklep
t/m MY 199846.0-46.5 graden
v.a. MY 199945.0-45.5 graden
Zittinghoek uitlaatklep
t/m MY 199846.0-46.5 graden
v.a. MY 199945.0-45.5 graden
Klepdiameter inlaatklep39.75-40.00 mm
Klepdiameter uitlaatklep34.226-34.480 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep8.664-8.679 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep8.651-8.666 mm
Klepsteelspeling inlaatklep0.025-0.066 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep0.038-0.078 mm
Lichthoogte inlaat en uitlaat9,94 mm
Inlaatklep openingsmoment
t/m MY 199814° VBDP
v.a. MY 199928° VBDP
Inlaatklep sluitmoment
t/m MY 199870° NODP
v.a. MY 199964° NODP
Uitlaatklep openingsmoment
t/m MY 199864° VODP
v.a. MY 199972° VODP
Uitlaatklep sluitmoment
t/m MY 199820° NBDP
v.a. MY 199920° NBDP
Klepveer lengte gemonteerd
t/m MY 199840.40 mm bij 29.5 kg
v.a. MY 199940.93 bij 29.5 kg
Oliedruk smeeroliepomp
t/m MY 19982.50 bar bij 2400 tpm bij warme motor
v.a. MY 19993.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Krukaspulleybout270
Waterpomppulleybouten22
Naaf naar krukas (automaat)85 (Allen bouten)
Vliegwiel op krukas (handbak) (bouten verlijmen)80
Aandrijfplaat op krukas (automaat) (bouten verlijmen)45
Drukgroep op vliegwiel (handbak)24-30
Cilinderkop bouten20 + 90° + 90°
Carterbouten23
Bougie21
Startmotor44
Motorsteunen aan motor45
Motorsteunen aan chassis45
Rubber voor motorsteunen30
Tuimelaarassteun38
Klepdeksel t/m MY 1998
1e fase4
2e fase8
Klepdeksel v.a. MY 1999
1e fase3
2e fase7
Voordekselbouten22
Waterpomp op voordeksel22
Nokkenas-positiesensor8
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
6
9
25
45
90
105
180
9
24
39
78
90
135
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde1-8-4-3-6-5-7-2
Cilinders linker motorbank1-3-5-7
Cilinders rechter motorbank2-4-6-8
Cilinder nr. 1linker motorbank voorzijde motor
Afstel merktekensop krukaspulley
Bougies
t/m MY 1998RN11YCC
v.a. MY 1999RC11PYB4
Vooropening bougies
t/m MY 19980.9-1.0 mm
v.a. MY 19991.0 mm
Stationair toerental (afgeregeld door motormanagement, uitsluirend via “testbook” te benaderen)
t/m MY 1998700 +/- 20 tpm
v.a. MY 1999660 +/- 20 tpm
CO-gehalte bij stationair toerental t/m MY 19981.0-2.0 %
CO-gehalte bij stationair toerental v.a. MY 19990.5-1.0%
Benzinesoort lage compressienormaal loodvrij
Benzinesoort hoge compressiesuper loodvrij
Belastingswaarde (CLV) warme motor bij stationair toerental2.8-3.8 %
Belastingswaarde (CLV) warme motor bij 2500 tpm9.0-11.0 %
Luchtmassa op zeeniveau, motor warm bij stationair toerental17-23 kg/hr
Luchtmassa op zeeniveau, motor warm bij 2500 tpm57-63 kg/hr