Motor type
6 cilinder in V;
dwars voorin geplaatst;
4 kleppen per cilinder;
4 bovenliggende nokkenassen (2 per cilinderkop)
cilinderopstelling 90°;
linkerbank cilinders 1, 3 en 5;
rechterbank cilinders 2, 4 en 6;
ontstekingsvolgorde: 1-6-5-4-3-2;
Dimenties
Boring 80.00mm (3.150″)
Slag 82.8mm (3.26″)
Cilinderinhoud 2497 cc (152.37″)
Compressieverhouding 10.5:1 +/- 0.5:1
Draairichting met de klok mee gezien vanaf voorkant
Maximum vermogen 130kW (177 bhp) @ 6500 toeren/min
Maximum koppel 240Nm (177 lbf.ft) @ 4000 toeren/min
Maximum toerental 6500 toeren/min continue
Maximum toerental 6750 toeren/min piektoerental
Gewicht 154kg (340 lb.)
Afmetingen (LxBxH) 770 mm (30.3″) x 750 mm (29.5″) x 750 mm (29.5″)
Klepbediening Zelfstellend, hydraulisch, direct bediend door nokkenassen
Brandstofinjectie (merk) Siemens engine management system
Brandstofinjectie (type) multi-point, air assisted fuel injection, controlled by ECM and electromagnetic injectors with twin sprays targeted at back of inlet valves
Inlaatspruitstuk Variable geometrie
Bougies 1.0 mm +/-0.05 mm (0.039″ +/- 0.002″)
Ontsteking (merk) BREMR
Ontsteking (type) 6 x coils (3 x plug top, 3 x remote mounted)
Emissie Standard ECD3
Cilinderkop
Materiaal Aluminium legering
Koppakking Meerlaags staal
Cilinderkophoogte 118.95 mm – 119.05 mm (4.683″ – 4.687″)
Cilinderblok
Materiaal Aluminium legering
Type Met ladderframe tegen onderzijde blok
Cilinderbustype schuifpassing in onderste deel blok
Cilinderboring rood 80.000 mm – 80.015 mm (3.1496″ – 3.1502″)
Cilinderboring blauw 80.015 mm – 80.030 mm (3.1502″ – 3.1508″)
Krukas
Axiale speling 0.10 – 0.30 mm (0.004″ – 0.012″)
Maximale Axiale speling 0.40 mm ( 0.016″)
Hoofdlagertap gradatie 1 67.743 – 67.749 mm (2.6670″ – 2.6673″)
Hoofdlagertap gradatie 2 67.737 – 67.743 mm (2.6668″ – 2.6670″)
Hoofdlagertap gradatie 3 67.731 – 67.737 mm (2.6666″ – 2.6668″)
Drijfstanglagertap gradatie 1 54.049 – 54.055 mm (2.1279″ – 2.1281′)
Drijfstanglagertap gradatie 2 54.043 – 54.049 mm (2.1277″ – 2.1279″)
Drijfstanglagertap gradatie 3 54.037 – 54.043 mm (2.1274″ – 2.1277″)
Hoofdlagers
Aantal 4
Materiaal / type Glacier AS15 – oliegroeven in bovenste schalen, vlakke onderste schalen
Speling in hoofdlagers 0.021 – 0.039 mm ( 0.0008″ – 0.0015″)
Axialelagers type Glacier AS15 – zowel boven als onder in achterste hoofdlager, oliegroeven in beide
Axialelagers dikte 2.61 – 2.65 mm (0.103″ – 0.104″)
Hoofdlager dikte rood 1.930 – 1.927 mm (0.0760″ – 0.0759″)
Hoofdlager dikte blauw 1.927 – 1.924 mm (0.0759″ – 0.0757″)
Hoofdlager dikte groen 1.924 – 1.921 mm (0.0757″ – 0.0756″)
Hoofdlager dikte geel 1.921 – 1.918 mm (0.0756″ – 0.0755″)
Hoofdlager dikte zwart 1.918 – 1.915 mm (0.0755″ – 0.0754″)
Drijfstanglagers
Materiaal / type Glacier AS15 – geen oliegroeven in bovenste en onderste schalen
Speling in drijfstanglagers 0.022 – 0.040 mm (0.0008″ – 0.0016″)
Axialespeling drijfstangen 0.19 – 0.29 mm (0.007″ – 0.011″)
Drijstanglager dikte rood 1.803 – 1.800 mm (0.0710″ – 0.0709″)
Drijstanglager dikte blauw 1.800 – 1.797 mm (0.0709″ – 0.0707″)
Drijstanglager dikte groen 1.797 – 1.794 mm (0.0707″ – 0.0706″)
Drijstanglager dikte geel 1.794 – 1.791 mm (0.0706″ – 0.0705″)
Drijstanglager dikte zwart 1.791 – 1.788 mm (0.0705″ – 0.0704″)
Drijfstangen
Materiaal Gesmeed H-vormig staal, horizontaal gescheiden lagerkap
Afstand hart-op-hart 151.31 – 151.41 mm (5.957″ – 5.961″)
Pistonpendiameter rood 17.997 – 18.000 mm (0.7085″ – 0.7087″)
Pistonpendiameter groen 17.994 – 17.997 mm (0.7084″ – 0.7087″)
Lengte pistonpen 52.3 – 52.6 mm (2.059″ – 2.071″)
Speling in zuiger 0.011 mm (0.0004″)
Zuigers
Diameter A 79.965 – 79.980 mm (3.1482″- 3.1488″)
Diameter B 79.981 – 79.995 mm (3.1489″ – 3.1494″)
Speling in cilinderbus 0.034 – 0.035 mm (0.0013″ – 0.0014″)
Maximale ovaliteit 0.30 mm (0.012″)
Zuigerveren
Top compressieveer verchroomd staal
2e compressieveer verchroomd gietijzer
Olieschraapveer RVS boven en onder ring met veerring
Speling top compressieveer 0.05 – 0.08 mm (0.0020″ – 0.0031″)
Speling 2e compressieveer 0.04 – 0.07 mm (0.0012″ – 0.0024″)
Speling olieschraapveer 0.010 – 0.180 mm (0.0004″ – 0.0071″)
Veerslot top compressieveer 0.20 – 0.35 mm (0.008″ – 0.014″)
Veerslot 2e compressieveer 0.28 – 0.45 mm (0.011″ – 0.018″)
Veerslot olieschraapveer 0.25 – 1.00 mm (0.010″ – 0.039″)
Dikte top compressieveer 3.1 +/- 0.15 mm (0.122″ +/- 0.006″)
Dikte 2e compressieveer 3.15 – 3.45 mm (0.124″ – 0.136″)
Dikte olieschraapveer 2.286 – 2.438 mm (0.090″ – 0.096″)
Nokkenassen
Aantal 1 inlaatnokkenas en 1 uitlaatnokkenas per cilinderkop, totaal 4 nokkenassen
Identificatiekleur inlaat rood
Identificatiekleur uitlaat blauw
Aantal lagers 5 per nokkenas
Aandrijving inlaatnokkenassen 1x getande riem vanaf krukas naar de voorzijde inlaatnokkenassen
Aandrijving uitlaatnokkenassen 2x getande riem vanaf de achterzijde inlaatnokkenassen
Axiale speling nokkenassen 0.06 – 0.19 mm (0.002″ – 0.007″)
Lagerspeling 0.025 – 0.059 mm (0.0010″ – 0.0023″)
Klepstoters
Type Hydraulische, zelfstellende stoters, direct bediend door de nokkenassen
Stoter diameter 32.959 – 32.975 mm (1.2976″ – 1.2982″)
Kleptiming
Inlaatklep opent 2° VBDP
Inlaatklep sluit 54° NODP
Maximale lift 8.2 mm (0.32″)
Uitlaatklep opent 50° VODP
Uitlaatklep sluit 14° NBDP
Maximale lift 8.8 mm (0.35″)
Kleppen afmetingen
Klepsteel diameter inlaat 5.952 – 5.967 mm (0.2343″ – 0.2349″)
Klepsteel diameter uitlaat 5.947 – 5.962 mm (0.2341″ – 0.2347″)
Speling klepsteel in inlaatgeleider 0.033 – 0.063 mm (0.0013″ – 0.0025″)
Speling klepsteel in uitlaatgeleider 0.038 – 0.078 mm (0.0015″ – 0.0031″)
Hoogte klepsteel 38.93 – 39.84 mm (1.5327″ – 1.5685″)
Hoogte klepgeleider 6.0 mm (0.24″)
Inwendige diameter klepgeleider 6.000 – 6.025 mm (0.2362″ – 0.2372″)
Klepkop diameter inlaat 31.4 – 31.6 mm (1.236″ – 1.244″)
Klepkop diameter uitlaat 27.3 – 27.5 mm (1.075″ – 1.083″)
Dikte klepzetel 1.5 mm ( 0.06″)
Hoek klepzetel, inlaat en uitlaat 45°
Hoek klep, inlaat en uitlaat 45°
Klepveren
Vrije lengte 47.6 mm (1.874″)
Gemonteerde lengte 37.0 mm (1.457″)
Kracht in gemonteerde staat 210 N +/- 13 N
Kracht met geopende klep 440 N +/- 22 N
Oliepomp
Axiale speling buitenste rotor 0.04 – 0.09 mm (0.0016″ – 0.0035″)
Axiale speling binnenste rotor 0.04 – 0.09 mm (0.0016″ – 0.0035″)
Radiale speling buitenste rotor 0.13 – 0.23 mm (0.0051″ – 0.0091″)
Speling rotor naar aandrijving 0.15 – 0.25 mm (0.0059″ – 0.0098″)
Oliedruk stationair 1.0 bar (14.5 lbf/in)
Oliedruk 2500 toeren/minuut 3.0 bar (43.5 lbf/in)
Opening overdrukventiel 4.1 bar (59.5 lbf/in)
Activering oliedrukschakelaar 0.3 – 0.5 bar (4.4 – 7.3 lbf/in)
Aanhaalmomenten
Cilinderkopbouten 1e fase 25Nm
Cilinderkopbouten 2e fase opnieuw 25Nm
Cilinderkopbouten 3e fase opnieuw 25Nm
Cilinderkopbouten 4e fase 180°
Aftapplug motorolie 25 Nm
Automaatbak aftapplug 45 Nm
Automaatbak vulplug 14 Nm
Handbak aftapplug 35 Nm
Handbak vulplug 35 Nm
Wielmoeren lichtmetalen wielen 115 Nm
Wielmoeren stalen wielen 115 Nm