Motor type
V8
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring 88.90 mm
Slag 71.12 mm
Cilinderinhoud 3528 cc
Compressieverhouding 8.13:1 of 9.35:1
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Lood-indium
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 58.409-58.422 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap 57.400 mm
Diameter drijfstangtap 50.800-50.812 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap 49.790 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.010-0.048 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.10-0.20 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.15-0.36 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Lengte pistonpennen 72.67-72.79 mm
Diameter pistonpennen 22.215-22.220 mm
Speling pistonpen in zuiger 0.002-0.007 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.018-0.041 mm
Breedte compressieveren 1.478-1.490 mm
Breedte olieschraapveer 3.000 mm
Slot compressieveer in boring 0.40-0.65 mm
Slot olieschraapveer in boring 0.38-1.40 mm
Lengte inlaatklep 116.59-117.35 mm
Lengte uitlaatklep 116.59-117.35 mm
Zittinghoek inlaatklep 45.0-45.5 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45.0-45.5 graden
Klepsteeldiameter inlaatklep 8.664-8.679 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.651-8.666 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.025-0.066 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.038-0.078 mm
Lichthoogte inlaat en uitlaat 9,49 mm
Inlaatklep openingsmoment 30° VBDP (carb) , 24° VBDP (EFi)
Inlaatklep sluitmoment 75° NODP (carb) , 52° NODP (EFi)
Inlaatklep openingsduur 285° (carb) , 256° (EFi)
Inlaatkleppiek 112,5° NBDP (carb) , 104° NBDP (EFi)
Uitlaatklep openingsmoment 68° VODP (carb) , 62° VODP (EFi)
Uitlaatklep sluitmoment 37° NBDP (carb) , 14° NBDP (EFi)
Uitlaatklep openingsduur 285° (carb) , 256° (EFi)
Uitlaatkleppiek 105,5° VBDP (carb) , 114° VBDP (EFi)
Klepveer lengte gemonteerd 40.4 mm bij 29.5 kg
Oliedruk smeeroliepomp 2.75 bar bij 2500 tpm bij warme motor
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-8-4-3-6-5-7-2
Cilinders linker motorbank 1-3-5-7
Cilinders rechter motorbank 2-4-6-8
Cilinder nr. 1 linker motorbank voorzijde motor
Afstel merktekens op krukaspulley
Bougies 8.13:1 en 9.35:1 RN12YCC (carb) , RN9YCC (EFi)
Vooropening bougies 0.8-0.9 mm
Ontstekingstijdstip 8.13:1 6 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los
Ontstekingstijdstip 9.35:1 4 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los
Stationair toerental 650-700 tpm
CO-gehalte bij 650-700 tpm zonder kat tot maximaal 3.5%
CO-gehalte bij 650-700 tpm EFi kat 0.5-1.0%
Benzinesoort 8.13 zonder kat normaal loodvrij
Benzinesoort 9.35 zonder kat super loodvrij
Benzinesoort 9.35 met kat super loodvrij
Centrifugaal vervroeging 8.13:1 vacuum los 2300 tpm bij afnemend toerental: 8°-11°
Centrifugaal vervroeging 8.13:1 vacuum los 1400 tpm bij afnemend toerental: 8°30’-10°30’
Centrifugaal vervroeging 8.13:1 vacuum los 800   tpm bij afnemend toerental: 1°-4°
Centrifugaal vervroeging 9.35:1 vacuum los 2400 tpm bij afnemend toerental: 13°-21°
Centrifugaal vervroeging 9.35:1 vacuum los 1600 tpm bij afnemend toerental: 5°-9°
Centrifugaal vervroeging 9.35:1 vacuum los 1000 tpm bij afnemend toerental: 5°-9°
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Hoofdlagerkappen 1-4 72
Hoofdlagerkap 5 92
Drijfstangkappen 47-54
Vliegwiel op krukas (handbak) (bouten verlijmen) 78
Aandrijfplaat op krukas (automaat) (bouten verlijmen) 41
Drukgroep op vliegwiel 24-30
Cilinderkop buitenste rij 54-61 in drie sessies
Cilinderkop middelste rij 88-95 in drie sessies
Cilinderkop binnenste rij 88-95 in drie sessies
Carterbouten 18
Bougie 21
Startmotor 44
Motorsteunen aan motor 55
Motorsteunen aan chassis 55
Rubber voor motorsteunen 30
Tuimelaarassteun 38
Klepdeksel 7
Algemene aanhaalmomenten in Nm